-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40405 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:65

آيا بين رسول و اولوالعزم فرقي وجود دارد؟

قرآن كريم در آية 35 سورة احقاف، گروهي از پيامبران را به نام اوالوالعزم خوانده است:فاصبر كما صبر اوالعزم من الرسل ; صبر كن آن گونه كه پيامبران اولوالعزم شكيبايي كردند.

عزم در لغت به معناي ارادة محكم و استوار است (مفردات راغب، مدخل، عزم . )

در قرآن مجيد عزم گاهي در مورد صبر (شوري،43) و گاه به معناي وفاي به عهد (طه،115) رفته است. عدهاي نيز عزم را به معناي حكم و شريعت دانستهاند. براساس اين معاني، عدهاي از پيامبران كه صاحب شريعت جديد و آيين تازهاي بودند و با مشكلات و گرفتاريهاي بيشتري درگير بودند. و براي مقابله با آن عزم و ارادة محكمتري لازم داشتند، اولوالعزم ناميده شدهاند. براساس آيه 13 سورة شوري و روايات متعدد در منابع شيعه و اهل سنت، پيامبران اولوالعزم پنج نفرند: امام صادقدراين باره ميفرمايد: بزرگ پيامبران و رسولان پنج نفرند و آنان پيامبران اولوالعزم هستند و آسياي نبوت و رسالت بر محور وجود آنان دور ميزند، آنان نوح، ابراهيم، و موسي و عيسي و محمد9 بودند.( كافي، كليني، ج 2، ص 40، انتشارات اسوه. )

پيامبران اولوالعزم به خلاف ساير پيامبران داراي ويژگيهاي زير هستند:

1. اين پيامبران، صاحب شريعت، كتاب آسماني و احكام اجتماعي بودهاند. چنان كه در آية 13 شوري به اين ويژگي اشاره شده است: شَرَعَ لَكُم مِنَ الدّينِ ما وصّيَ بِهِ نوحـًا والَّذي اَوحَينا اِلَيكَ وما وصَّينا بِهِ اِبرَهيمَ وموسيَ وعيسيَ اَن اَقيموا الدّينَ ولا تَتَفَرَّقوا فيهِ كَبُرَ عَلَي المُشرِكينَ ما تَدعوهُم اِلَيهِ اللّهُ يَجتَبي اِلَيهِ مَن يَشأُ ويَهدي اِلَيهِ مَن يُنيب;(شوري،13) آييني را براي شما تشريع كرد كه به نوح توصيه كرده بود و آنچه را بر تو وحي فرستاديم و به ابراهيم و موسي و عيسي سفارش كرديم اين بود كه دين را برپا داريد و در آن تفرقه ايجاد نكنيد... ساير پيامبران شريعت اين پنج پيامبر را تبليغ ميكردند و اگر هم صاحب كتاب بودند كتاب آنان به خلاف كتابهاي پيامبران اولوالعزم احكام و شريعت خاصي را در برنداشته است. (الميزان، علامة طباطبايي، ج 2، ص 141، جامعه مدرسين. )

2. پيامبران اولوالعزم هر يك در زمان خود رسالتي جهاني داشته و دعوت آنان به گروه خاصي محدود نميشده است; برخلاف ساير پيامبران كه هر كدام براي گروه خاصي مبعوث شدهاند، چنان كه حضرت امامسجاد7 در روايتي در پاسخ اين پرسش كه چرا اين عده از پيامبران را اولوالعزم ناميدند؟ ميفرمايند: زيرا آنان مبعوث به شرق و غرب و جن و انس شدند (بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 11، ص 58; مؤسسه الوفأ.)

و تعداد پيامبران مرسل 313 نفر است.( براي آگاهي بيشتر ر.ك: معارف قرآن، 5 و 4 (راه و راهنماشناسي)، آيت الله مصباح يزدي، ص 31 ـ 34، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امامخميني . )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.